Monday, November 9, 2009

Protectia consumatorului

In Romania, aceasta institutie exista pentru a consuma din banii muncitorilor de rand, ca multe alte institutii. Nu odata am avut nevoie de ajutorul lor si pot sa bag mana in foc ca foarte multi se regasesc in aceasta situatie! De cele mai multe ori esti trimis sa citesti legea sau iti cauta nod in papura sau daca se incearca rezolvarea problemei, intotdeauna se ajunge la o lege cu doua intelesuri, cam cum sunt toate legile in Romania, facute special pentru ca marii spalatori de bani sa poata gasi o scapare in caz de "ceva".
Asa m-am apucat eu sa fac plangere (de aproape un an de zile), impotriva celor de la CFR Calatori! Stiu, sunt nebun, nu e nevoie sa-mi lasati comentarii ca sa imi spuneti asta! De la ce a pornit? Pai pe ruta Sighet - Cluj circula 2 trenuri care pana odinioara erau de 2 feluri: personal si accelerat. Gandindu-se cei de la CFR Calatori ca biletele sunt cam ieftine si ca oricum studentii trebuie sa mearga la facultati, au schimbat "personalul" in "accelerat". Deci acelasi tren, care opreste in toate haltele si "face" 6(sase) ore si 14 minute toti cei 223 de km pana la Cluj, acum costa dublu decat pe vremea cand era in regim de personal. Acest parcurs de 6 ore si 14 minute e doar pe hartie, pentru ca trenul ajunge cu intarziere neconditionat. Am fost si sunt foarte revoltat de aceasta schimbare care pe mine nu m-a afectat si nu ma afecteaza atata vreme cat nu sunt in tara, insa este o bataie de joc adusa in primul rand studentilor care au de mers la Cluj, sau de venit acasa, si pentru ca este o incalcare a legislatiei in vigoare. Asa ca m-am hotarat sa fac plangere! Si am mers pe firul logic: m-m documentat in legislatia Romaniei despre rangurile trenurilor de persoane si vitezele pe care trebuie sa le atinga pentru fiecare incadrare, dupa care am scris plangere la CFR Calatori, de la care nu am primit nici un raspuns. Dupa aceea am trimis plangere catre ministerul transporturilor care, bineinteles, m-au ignorat total. Am mai trimis o plangere catre Compania CFR S.A. de la care am primit raspuns ca nu e de competenta lor si m-au redirectionat catre CFR Calatori S.A. de la care pornisem si care nu aveau o adresa de e-mail valida. Vazand ca sunt purtat (ca in Romania), am trimis o plangere la ANPC (agentia nationala pentru protectia consumatorului) in care le-am explicat problema. Nici macar agentia care trebuie sa vegheze asupra drepturilor noastre, desi e platita din banii muritorilor de rand, nu mi-a dat nici un raspuns. Am ajuns in ultima instanta la "Avocatul Poporului"(AVP), care mi-au raspuns si mi-au comunicat ca aceasta problema nu e de competenta dansilor, dar mi-au oferit sprijinul. In urma interventiei celor de la AVP, am primit un raspuns de la ANPC in care imi spuneau ca au directionat plangerea mea catre cei de la OPC Cluj, motivand ca trenul la care fac referire apartine de regionala CFR Cluj si ca voi primi raspunsul in termenul legal.A trecut deja acel termen legal si am trimis o noua plangere la ANPC referitor la incompetenta celor de la OPC Cluj. Am zis ca astept o saptamana pana sa trimit toata corespondenta inapoi la AVP. Stiu, este o lupta cu morile de vant si cu un sistem ticalosit, dar nu ma voi lasa pana nu voi rezolva ceva.
Ma doare totusi sa vad o indiferenta si o complicitate asa de mare din partea celor de la Protectia Consumatorului. Si nu e vorba doar de acest caz ci in general. Citesc de aici din Irlanda cam toata presa din Romania, online si imi dau seama ce diferenta e intre noi (Romania) si ei (Irlanda). Pai zicea cineva in ziar despre greutatile intampinate de clientii care au incercat sa returneze un produs proaspat cumparat, din motive diferite; fie ca a ajuns cu produsul acasa si a descoperit vreo defectiune, sau nu e exact ceea ce a dorit sa cumpere sau diferite alte motive, iar cei de la PC au evitat sa-i ajute sau au tinut partea comerciantilor. Aici in Irlanda, daca duci un produs inapoi si inca ai chitanta de la el, ti-l iau inapoi fara ca macar sa te intrebe de ce nu-l mai vrei. Au firme specializate care controleaza acest aspect in comert: primirea inapoi a produselor comercializate.
Un alt exemplu: mi-am facut abonament la internet pe 18 luni, dar dupa 6 luni consider ca internetul nu merge precum e precizat in contract. Am sunat la cei care imi livreaza conexiunea la net si mi-au spus ca am de platit o penalizare de 250 de euro daca vreau sa renunt acum la contract. Am trimis un mail la protectia consumatorului aici la ei, iar a doua zi de dimineata m-a si sunat o doamna sa imi spuna exact ce trebuie sa fac si sa imi garanteze ca voi avea tot sprijinul pentru a renunta la acel contract fara nici o dauna materiala din partea mea. Mi-a inregistrat plangerea si m-a directionat catre o autoritate nationala pe care o au ei si care supravegheaza serviciile de comunicatii oferite clientilor. Dansii cand au analizat problema, m-au rugat sa mai iau odata legatura cu providerul de internet, sa le spun ca am vorbit su ei si sa le cer un ultim raspuns. Dupa ce le-am urmat sfatul, m-am ales cu posibilitatea sa renunt la contract cand doresc eu, anularea ultimei facturi la internet si o luna de internet gratuit, cu rugamintea sa nu reziliez contractul pana la finele lunii gratuite, pentru ca ei isi vor da toata silinta sa aduca conexiunea la parametrii mentionati in contract. La noi cred ca te faceau cu ou si cu otet cei de la "internet" si te purtau si amanau pana te saturai, stiind ca nu are cine sa te ajute.
Eu sper din suflet si cred ca asta ma face sa ma "trag de par" in continuare cu cei de la CFR Calatori, ca poate,poate o exista o speranta de viitor, o speranta ca justitia si dreptatea nu a fost ingropata langa Ceausescu...

No comments:

Post a Comment