Sunday, November 8, 2009

La macelarie

De foarte mult timp am tot "amenintat" ca o sa scriu acest text referitor la o macelarie de aici din localitatea unde locuiesc in Irlanda, dar tot am amanat pana azi.
Orice prieten de-al meu stie ca imi place sa gatesc si cand zic asta nu ma refer la "ochiuri" sau cartofi pai, desi le stiu face si pe alea. Imi place sa gatesc cam orice si gatesc si mai cu drag atunci cand pregatesc mancarea pentru altii.
Dupa cum ziceam, nucleul acestui text este o macelarie de aici de unde imi cumpar de cele mai multe ori carnea pe care o prepar.Motivele sunt simple si putine: carnea e tot timpul proaspata, preturile sunt foarte bune si tot timpul plec din macelarie cu ceea ce vreau eu, nu cu ceea ce vrea macelarul, cum se intampla in Romania! Cam la fiecare argument sau exepmlu din aceasta macelarie, voi face o paralela cu macelariile din Romania!
De cate ori nu ati mers la macelarie cu gandul sa cumparati un rasol frumos cu un os cu maduva de pe o parte pe alta, sa faceti o supa de carne, o salata de boeuf, o tocanita, etc, si ati ajuns in macelarie si ati gasit capete de oase in care mai mult tragea la cantar osul decat carnea. Era festival daca in tot osul ala se gasea si o lingurita de maduva! Eu personal nu mananc maduva, dar cand eram acasa, se chinuia mama sa imparta acea lingurita de maduva in asa fel incat fiecare sa guste din ea (mama, tata si sora-mea). Daca cereai pe langa acea "carne" inca un os in plus, in speranta ca dade-dade prinzi inca o lingurita de maduva, generosul macelar iti aducea din "spate" un alt ciot de os, plin de zgarciuri si fara maduva. Cam asta e la noi in tara!
Cand am mers aici la macelarie, de la intrare am fost salutat de macelari de parca am intrat in ceva banca si ma salutau de la ghiseu. Am studiat vitrinele vreo 5 minute, pentru ca toate carnurile expuse erau atragatoare. Am dat cu ochii de cel mai frumos rasol vazut de mine pana la acel moment: o halca de carne cu un "inel" de os in mijloc, plin de maduva. M-am uitat atent la toate bucatile de rasol expuse si TOATE erau sectiuni din partea cu maduva a osului. Am cerut o bucata de rasol si l-am intrebat pe macelar daca au si os fara carne, ca as avea nevoie, pentru maduva. Mi-a zambit si a spus ca imi aduce imediat. Asa a si fost: s-a dus si mi-a adus din frigider un os intreg, fara carne pe el si m-a intrebat, indicand cu degetul, cam pe unde sa-l taie, ca sa imi dea partea de care am nevoie. I-am spus ca unde doreste el, numai sa am maduva. A feliat osul in vreo 5 bucati, capetele aruncandu-le (de vedeau macelarii romani...) si mi-a pus bucatile intr-o punga. Cand am vrut sa platesc, am vazut ca a incasat doar pentru carne. I-am zis sa nu uite de oase si mi-a spus ca oasele sunt gratis. Am crezut ca nu aud bine si i-am aratat punga cu oase si mi-a repetat ca oasele nu costa nimic.In Romania au tupeul sa iti ceara bani pe capetele alea de oase pe care nu gasesti mai nimic, nici maduva, nici carne, nici nimic, dar te taxeaza, ca doar faci supa de oase din ele... Am mai gasit oase cu maduva in Dublin, la o macelarie unde gasesti in geam anunturi in romaneste cum ca au carne de mici, carnati romanesti, etc, dar am vazut ca au si oase cu maduva, la 2 euro/ kilogram. Concluzia o trage fiecare!
Alta data am mers aproape de inchidere si vroiam sa fac un guias, dar mai aveam nevoie de niste carne. Cand am ajuns, nu mai aveau deloc expus rasol de vita, dar totusi am intrebat! Mi-au spus ca nu mai au pregatit, dar sa astept putin. A mers in frigider unul dintre macelari si a adus un picior de vita intreg si m-a intrebat daca vreau cu os sau fara. I-am spus ca fara os, asa ca a taiat o halca de carne si a curatat-o de pielita aia alba si de zgarciuri si mi-a aratat-o inainte sa o puna pe cantar, sa vada daca e bine ce mi-a pregatit. Sunt curios cati macelari de la noi din tara faceau astfel de gesturi inainte de inchidere sau chiar in mijlocul programului.
Un alt aspect ce m-a fascinat la aceasta macelarie a fost posibilitatea de a comanda un tip de carne, sau ce produs doresti dintre cele comercializate, pentru o anumita data si chiar ora. Asa s-a intamplat de Paste, cand am comandat niste sunca si o jumatate de miel. Nu mi-au cerut nici un avans, nici o garantie si pretul a fost exact acelasi. In data stabilita si la ora aleasa, totul era pregatit si ma asteptau sa imi dau acordul pentru marfa comandata.
Poate multi nu stiu ce si cum e cu macelariile in Romania, dar eu daca gateam mult si acasa, am avut multe tangente cu ele si probabil de aceea tot uimit sunt de fiecare data cand fac cumparaturi in macelaria de aici si parca nu-mi vine sa cred ca poate exista atata amabilitate, profesionalism si seriozitate, fara pile, cunostinte sau spaga...
Mai avem mult, foarte mult pana sa ajungem la un astfel de nivel, dar traiesc cu speranta ca intr-o buna zi....nepotii mei vor avea o astfel de macelarie si in Romania!

4 comments:

  1. daca nu e f. greu pt. tine , imi zici si mie, unde-i vestita macelarie?
    Ioana

    ReplyDelete
  2. Buna Ioana si multumesc pentru comentariu. Macelaria se afla in Bray, exact pe drumul care duce catre gara, cel vis-a-vis de biserica de pe drumul principal. Se si vede macelaria de la semafor. :D

    ReplyDelete
  3. mulumiri! sa va traiasca David,sa va bucurati de el!Ioana

    ReplyDelete
  4. Multumiri! Sa va traiasca David si sa fiti fericiti!Stiu ca te-a afectat ceea ce ti-a facut Otilia,da-o in plata ei! Nu mai pune la suflet...o sa treaca si asta... Si sa fie asta cea mai rea chestie din viata voastra!Stii ce zicea O.Paller:" Fiecare are dreptul la dezamagire!"? Asa ca...ia asta ca deamagirea ta. Si sa nu-ti para rau niciodata pt. binele facut. Un batran prieten, care a fost 7 luni pe...fundul gropii din cuza cancerului, zicea:" sa nu lasi o zi sa treaca fara sa faci un cat de mic bine!" In acele lni ai fau tu si Carmen , f. mult bine.Stiu ca doare...Macar nu-ti era ruda...Sa vezi cand ti-o trag rudele cum e :)) ioana.p.s.: Locuiesc in Lucan, sunt de 2 ani aici si inca vb. lb. romana.Daca doreste cineva sa-i meditez copiii, o fac cu mare placere ,gratuit. Sunt licentiata in Drept si am un an de Litere la B.B. Cj.-N.

    ReplyDelete