Wednesday, September 16, 2009

Unde (n-)a ajuns invatamantul Romanesc...

Ziarul Adevarul a publicat un "ultimatum" referitor la situatia din scolile romanesti.Am citit cu atentie ce scria acolo si mi-am adus si eu aminte de vremuri de mult apuse.Tin minte ca in clasele primare am luat un 2 la citire si un 2 la matematica pentru ca nu am dus cadou de 8 Martie la tovarasa invatatoare(era "tovarasa" inca).De la varsta aceea am vazut ce face banul,dar nu am priceput.Am ajuns si prin clasa a V-a si am vazut cum e sa termini primul pe clasa,olimpic la 3 materii,dar la festivitate sa ia premiul I,II si III persoane care aveau parinti instariti.Atunci deja am realizat ca in Romania nu are rost sa inveti de 10,pentru ca nota nu conteaza.Am juns si la liceu,platind si eu fonduri peste fonduri,de scoala,de clasa, de rulment, de simering,de ce mai era de platit,fara ca cineva sa zica ceva.In liceu am fost la un pas de repetentie pentru ca am indraznit sa nu dau bani pentru o culegere de matematica platita de toate clasele care au trecut prin acel liceu.Era simplu pentru doamna Rosca: avea o culegere si o prezenta la fiecare clasa ca fiind "culegerea clasei" si trebuiau stransi bani pentru ea.Ma intreb la ce valoare se ridica azi acea culegere!Dar tot pe vremurile alea se facea scoala.Nu mi-a placut chimia niciodata,dar cand am terminat liceul o stiam destul de bine,ca a avut grija doamna Fedor sa stiu.In gimnaziu,aveam un profesor de romana foarte sever.Puteai sa plangi de bucurie daca scoteai un 9 la el,desi nu tare aveai sanse.Dadea ore in particular cui dorea,insa dadea ore suplimentare la clasa gratis.Inainte de admiterea la liceu,ne-a predat gratis ore suplimentare de latina,ca sa nu ramanem prosti.Orele de fizica abia le asteptam,ca aveam un profesor(D-l Pop) care ne-a facut sa iubim materia aia,cat era de plictisitoare,dar incepea ora cu un experiment,ca dupa aceea,toata ora sa ne explice ce s-a intamplat de fapt.E incredibil cat de usor inveti asa.Am trecut si de bac fara emotii prea mari,ca toti colegii mei de altfel.Majoritatea ne "invarteam" cu mediile in jurul 8-ului.Azi,esti prostu` clasei daca nu iei cel putin 9.Diferenta e ca unul care azi ia 9 la Bac e cu mult mai prost ca un coleg de-al meu de liceu care a luat poate cu greu un 6 la Bac.Elevii se plang de profesori,dar le umple buzunarele/portbagajele/plasele cu daruri "neinsemnate",care-i ajuta sa termine si ei clasa cu un 9 sau 10,dupa care ajung la facultate si o tin tot asa,ca doar de ce sa invete,daca se poate si cu bani?Eu tin minte ca am dat 3 examene scrise si unul oral la admitere la faculta` si am stat si am transpirat in fata facultatii in asteptarea rezultatelor.Azi,toata lumea merge si isi pune dosarul unde ii doreste sufletul,important sunt banii,ca nu conteaza daca va avea sau nu vreo tangenta cu profilul ales.Asa suntem noi,astia din Romania: dam ultimatum pentru o categorie sociala putreda din radacina.De fapt cui dam ultimatumul?Cine e mai vinovat?Pofesorul ca accepta banii,sau elevul ca-si cumpara notele? Cine e complice la toate acestea?Sunt intrebari care pot genera discutii interminabile si atat...in rest totul se rezuma la bani,la spaga data inca din tinerete,pentru a ii obisnui cu viata "de zi cu zi".Trist!

P.S. - Chiar am citit un articol in Adevarul care vine ca o adaugire la cele scrise de mine.Ca la noi,la nimenea

3 comments:

  1. La noi in tara invatamantul se cumpara, iar fara bani te cam stergi pe bot de rezultate bune. In plus de asta pe vremea noastra (avem cam aceeasi varsta) era un respect pentru profesori. Ii mai luam si noi la misto dar era o limita, insa acum un profesor nu are cuvant in fata elevului pt ca va fi acuzat de malpraxis...in fine nice blog.

    ReplyDelete
  2. Multumesc!Ai dreptate,fiecare profesor era respectat,poate cu masuri diferite,insa erau respectati.Era vai de pielea ta daca indrazneai sa ridici mana la vreun cadru didactic,te gandeai la exmatriculare fara drept de inscriere la alta scoala.In ziua de azi,elevii nici nu stiu ce inseamna asta...

    ReplyDelete
  3. Nu-i in totalitate adevarat ce spuneti voi! De pilda eu sunt profa, ceva mai mare decat Marius. Si astazi elevii ii respecta pe profesori, cu precizarea ca si ei asteapta sa fie respectati la randul lor, conform zicalei "Respecta-ma ca sa te respect". Asta e valabila si intr-un sens si in celalalt. Cat despre cumpararea examenelor va dau dreptate, tot mai multe nulitati temina liceele si mai ales facultatile. Eu una sunt mandra de mine: am doua facultati si aproape un masterat si nu mi-am platit nici un examen. Daca ar fi toata lumea ca mine...

    ReplyDelete